Cum se fabrică o anvelopă
O anvelopă este un produs compus, adică un ansamblu de materiale cu proprietăţi diferite a cărui fabricare este foarte precisă. Atunci când secţionăm o anvelopă auto, ea pare a fi compusă numai dintr-un singur element. Datorită vulcanizării (întărire chimică), este dificil să diferenţiem toate părţile din care anvelopa este construită. Dar totuşi aceste părţi se diferenţiază puternic unele de altele. Compoziţia lor este adaptată funcţiei lor
![]() |
Părţile cele mai importante ale unei anvelope sunt :1) Carcasa (suprafeţele suprapuse) 2) Taloanele 3) Căptuşeala interioară 4) Banda de rulare 5) Centurile 6) Părţile laterale |
Carcasa
Baza fiecărei anvelope este carcasa. În funcţie de tipul de anvelopă auto, carcasa este formată din unul sau două straturi de fibre sintetice (din poliester sau viscoză) încorporate în cauciuc. Acest strat se numeşte suprafaţă. Într-o anvelopă radială fibrele sunt suprapuse în suprafeţe, transversal, în sensul rulării anvelopei.
Taloanele
Fixarea unei anvelope auto în jurul unei jante este o muncă grea ce nu poate fi aproape deloc efectuată manual. Motivul este că o anvelopă trebuie să fie fixată foarte bine în jurul jantei pentru a putea vehicula forţe de frânare şi de accelerare fără alunecare pe jantă. Garnitura de etanşare trebuie să fie de asemenea ermetică. Soliditatea necesară este furnizată de firul de oţel ; aceasta se numeşte talon.
Esenţa talonului este un ansamblu de fire de oţel învelite cu cauciuc şi bronz. Acest ansamblu este pliat într-o margine a carcasei. Pentru a putea lega totul împreună, fără infiltrări de apă, o bandă de umplere este pusă pe pachetul de fire.
Cauciucul dur şi aspru, folosit pentru banda de umplere aduce un sprijin şi o soliditate suplimentare. Pentru anvelopele sportive, o bandă înaltă de umplere a talonului contribuie de asemenea la menţinerea axei.
Căptuşeala interioară
Anvelopele sunt fabricate şi fără cameră de aer separată. Faţa interioară a anvelopei auto este ermetizată printr-un strat de cauciuc butil.
Banda de rulare
Banda de rulare asigură contactul cu drumul. Cauciucul benzii de rulare trebuie să fie rezistent la uzură şi să aibă suficientă aderenţă la drum, pentru a compensa forţele care acţionează la schimbarea vitezei sau a direcţiei. Profilul trebuie să fie făcut pentru a evacua cantităţi mari de apă de ploaie.
Centurile
Următoarele forţe acţionează asupra anvelopei:
• Forţa orientată pe părţi într-un viraj ;
• Forţa centrifugă la întoarcere brutală (viteză mare) ;
• Desţelenire pe un drum cu denivelări.
Pentru a compensa aceste forţe, 2 straturi de centuri sunt puse între carcasă şi banda de rulare. O centură se compune din fire de oţel înmuiate în cauciuc. Centurile formează cu banda de rulare un ansamblu rigid, care nu prea poate fi deformat. Datorită acestui lucru, anvelopa păstrează un contact optim cu drumul în toate condiţiile. Pentru a obţine acest efect, firele de oţel fac un unghi cu sensul de rulare şi straturile de centură sunt suprapuse în pereche. Uneori o suprafaţă de vârf suplimentară (overhead) de nailon impregnat cu cauciuc este dispusă pe stratul de centură. Nailonul se strânge în timpul tratărilor ulterioare şi întăreşte stratul de centură. Acest lucru este util mai ales pentru conducerea la viteză mare.
Părţile laterale
Părţile laterale ale unei anvelope primesc vibraţiile, şocurile şi loviturile şi protejează carcasa subiacentă. Deformându-se, părţile laterale permit benzii de rulare să păstreze un contact bun cu drumul în viraje. Părţile laterale sunt compuse din 2 amestecuri de cauciuc : cauciuc aspru, care intră în contact cu janta şi cauciuc moale, care e determinant pentru confortul conducerii. Partea laterală a anvelopei este de obicei echipată cu o protecţie a marginii jantei superioare în special în cazul jantelor din aliaj lejer.
Azotul
Studiile arată că peste cincizeci la sută dintre conducătorii auto rulează cu anvelope cu presiunea incorectă. De cele mai multe ori, anvelopele nu sunt umflate bine. Acesta este un lucru negativ. Atât pentru propria dumneavoastră siguranţă, cât şi pentru portofel. De aceea anvelopele sunt anvelopele cu cu azot, pentru că acesta menţine anvelopa la o presiune bună o perioadă de patru ori mai lungă. Cu azot în anvelope o maşină rulează mai bine, consumă mai puţin şi este mai sigură. Anvelopele de avion sunt umflate cu azot de foarte mult timp.
În mod obişnuit o anvelopă auto este umflată cu aer. Aerul conţine printre altele oxigen, umiditate şi impurităţi. Toate acestea sunt elemente negative pentru anvelope şi jante.
Azotul este curat şi uscat şi menţine anvelopa la o presiune bună o perioadă de patru ori mai lungă. Cu azot în anvelope o maşină rulează mai bine, consumă mai puţin şi este mai sigură.
Azotul este un gaz mai dens decât oxigenul, ceea ce-l face să iasă mai greu din anvelopă. Faţă de anvelopele cu presiunea prea slabă, frecarea este mai puţin importantă, ceea ce permite anvelopei să reziste cu 25 până la 35 la sută mai mult şi să consume mai puţin carburant. De asemenea distanţa de frânare este mai scurtă şi ţinuta la drum mai bună.
Când o anvelopă este umflată cu azot, aparatele extrag oxigenul din anvelopă. Azotul este un gaz cu desăvârşire uscat, ceea ce împiedică rugina să se formeze pe jante şi pe marginea lor şi astfel nu se mai produce nici o scurgere. Azotul este inodor, neinflamabil şi lipsit de toxicitate.
El are chiar un efect de înăbuşire a flăcărilor. Alte avantaje ale folosirii azotului în anvelope sunt un confort mai mare şi mai durabil la condus, precum şi o ţinută de drum mai bună. Pe lângă toate acestea, utilizarea azotului permite de asemenea creşterea siguranţei pe drum. Astfel, riscul de supraîncălzire al unei anvelope cu o presiune bună este vizibil redus. Acest lucru reduce riscul creşterilor de temperatură sau exploziei unei anvelope, deopotrivă cu o sarcină ridicată a anvelopelor.
Azotul îmbunătăţeşte comportamentul anvelopelor şi permite să se facă o economie enormă. Nu fără motiv recomandăm cu încredere azotul. Acesta nu este scump şi reprezintă o investiţie benefică pentru fiecare conducător auto.
Echilibrare
Dacă de la o anumită viteză volanul începe să vibreze, probabil că roţile trebuie reechilibrate. Roţile corect echilibrate sporesc confortul la conducere. Specialiştii nostri dispun de cunoştinţele şi instrumentele necesare pentru a garanta un contact perfect al roţilor dumneavoastră cu carosabilul.
Disconfortul cauzat de roţile neechilibrate este legat de gradul de dezechilibru şi de viteza maşinii. Echilibrarea determină masa roţilor să fie uniform repartizată peste tot, astfel încât maşina să nu înceapă să trepideze la o viteză mai mare, ceea ce încarcă inutil suspensia.
Cu roţile bine echilibrate, contactul dumneavoastră cu carosabilul este mai bun. Siguranţa şi confortul la condus al maşinii sunt îmbunătăţite. O echilibrare corectă înseamnă de asemenea economie de cheltuieli, pentru că previne o uzură suplimentară.
Când trebuie să facem echilibrarea?
Când sunt montate pe roţi pentru prima oară sau înlocuite după o reparaţie, anvelopele sunt mereu echilibrate. Echilibrul anvelopelor trebuie să fie verificat când apar primele semne de vibraţii.
Ele se manifestă prin următoarele:
Volanul revine încet la viteze mici (40 până la 70 km/oră)
Este posibil ca anvelopa să nu fie rotundă. În general, acest lucru nu se mai poate îndrepta cu un stabilizator. Se recomandă tratarea anvelopei cu un debavurator pentru anvelope (condensator de reglare /trimmer) sau înlocuirea cu o anvelopă nouă.
Volan sau alte elemente în habitaclu care vibrează la viteze mari (100 până la 140 km/oră)
Acest lucru indică un dezechilibru şi în general poate fi reglat prin echilibrare. În funcţie de amploarea dezechilibrului, problemele care se manifestă pot ajunge de la vibraţii uşoare la zdruncinături puternice.
Presiunea anvelopelor
Presiunea indicată în anvelope este foarte importantă pentru a putea conduce o maşină în siguranţă şi confort. Anvelopa poate realiza performanţe optime doar când presiunea furnizează destulă stabilitate şi forţă portantă.
Presiunea anvelopelor trebuie să fie întotdeauna bună, căci o presiune prea slabă are multe dezavantaje:
- Sporeşte consumul de carburant;
- Antrenează o ţinută de drum proastă ;
- Anvelopa se uzează necorespunzător ;
- Împiedică confortul conducerii ;
- Anvelopa are o încărcătură prea mare ;
- Antrenează supraîncălzire.
Adâncimea profilului
Pentru evacuarea umidităţii, cum ar fi apa de ploaie, este vital să aveţi o adâncime suficientă a profilului pe anvelopă.
Pe un carosabil umed se aplică următorul lucru: cu cât există mai mult profil pe o anvelopă, cu atât evacuarea apei este mai bună. Aveţi deci mai multă aderenţă la drum şi distanţa de frânare este mai scurtă. Pe scurt, mult mai multă siguranţă pentru dumneavoastră, pasagerii dumneavoastră şi alţi utilizatori ai drumului. De aceea, controlaţi regulat adâncimea profilului anvelopelor dumneavoastră.
Pentru mai bune proprietăţi de conducere şi mai multă siguranţă, experţii în anvelope, cât şi consumatorii şi organizaţiile pentru siguranţă rutieră vă recomandă înlocuirea anvelopelor care au un profil de 2 milimetri.
Controlaţi de asemenea anvelopele de eventuale deteriorări, tăieturi, rupturi, rugină, uzură etc. În rest, vă recomandăm să vă înlocuiţi anvelopele după 6 ani. Anvelopele vechi vă pun serios în pericol siguranţa.
Anvelope Run-Flat
Din ce în ce mai des se montează Run-flat la maşinile noi care aparţin categoriilor celor mai scumpe. Marele avantaj al anvelopelor Run-flat este că, atunci când presiunea aerului scade, maşina rămâne manevrabilă. Punctul de plecare al tuturor sistemelor de anvelope (rulare în caz de pană) Run-flat este faptul că după scăderea presiunii aerului, mai poate fi parcursă o distanţă de 80 km cu 80 km la oră, care să permită să se poată ajunge la cel mai apropiat atelier. Datorită acestui lucru, conducătorul auto nu mai este obligat să schimbe anvelopa de rezervă în locuri periculoase, pe traseu. Din ce în ce mai multe maşini cu Run-flat nu mai sunt nici măcar echipate cu o anvelopă de rezervă. Acesta este un mare avantaj pentru producătorii de maşini care nu mai trebuie să ţină cont de spaţiul pe care îl ocupă o anvelopă de rezervă. Inconvenientul unei anvelope Run-flat care funcţionează bine este că deseori, şoferul nu mai observă că aceasta e fisurată sau că presiunea aerului scade. Pentru a compensa acest lucru, toate maşinile cu Run-flat sunt prevăzute şi cu un sistem obligatoriu de indicare a presiunii anvelopelor. În momentul în care una din anvelope pierde presiunea aerului, un semnal de pe tabloul de bord avertizează şoferul că e o problemă cu una din anvelope.